„Kompetencje uniwersalne dla przeciwdziałania przemocy rówieśniczej” to projekt skierowany do uczniów klas III - VIII szkół podstawowych subregionu tarnowskiego.
Jego celem jest podnoszenie kompetencji osobistych i społecznych jako zasobów służących przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej oraz konstruktywnemu rozwiazywaniu konfliktów.
Od września 2023 do maja 2024 poprowadzimy w szkołach:
- Warsztaty przeciwdziałania przemocy rówieśniczej - kompetencje uniwersalne dla prewencji bullyingu
- Warsztaty odkrywania swoich mocnych stron i talentów - budowanie poczucia własnej wartości
- Warsztaty z mediacji rówieśniczej - kompetencje dla rozwiązywania konfliktów
Jakie kompetencje wzrosną wśród dzieci dzięki uczestnictwu w warsztatach przeciwdziałania przemocy rówieśniczej - kompetencje uniwersalne dla prewencji bullyingu
- rozpoznawanie własnych emocji i zarządzanie nimi,
- konstruktywna komunikacja z elementami asertywności, reakcji empatycznych w relacjach
z innymi,
- formułowanie komunikatów zgodnych z Porozumieniem bez Przemocy (NVC)
- budowania relacji opartych na szacunku, życzliwości i tolerancji (akceptacji) dla
odmienności,
- poszerzanie świadomości w obszarze własnego wpływu na redukcję zjawiska przemocy,
- komunikowania i bronienia własnych potrzeb oraz granic.
Ponadto dzieci poszerzą świadomość destrukcyjnego zjawiska bullyingu i cyberbullyingu, przy uwzględnieniu jego długofalowych konsekwencji, co:
- pozwoli uczniom poznać przyczyny, objawy i skutki takiej przemocy wobec innych,
- pozwoli uczniom poznać rolę świadków zjawiska (czyli większość klasy), możliwości ich
reagowania na zachowania przemocowe w prewencji tego destrukcyjnego zjawiska,
- uczniowie zostaną uwrażliwieni na perspektywę osób doświadczających przemocy (wzmacnianie
empatii).
W ramach warsztatów prowadzone będą aktywności angażujące uczniów w proces
wspólnego konstruowania "kontraktu klasowego", który zawierać będzie listę zachowań
nieakceptowalnych w środowisku klasowym oraz wybór 2 ambasadorów empatii w klasie.
Dzięki warsztatowi uczniowie:
- uświadamiają sobie czym jest AKCEPTACJA dla odmienności innych - alternatywa dla
przemocy (kreowanie postawy: ja jestem OK i Ty jesteś OK – mimo, że się różnimy),
- dowiadują się czym jest EMPATIA – poprzez ukazanie uczniom perspektywy drugiej
osoby, która doświadcza przemocy rówieśniczej,
- uświadamiają sobie, że niepowtarzalność i różnorodność każdego z nich w obszarze
mocnych i słabych stron, stylu bycia, wyglądu, temperamentu jest wartością, a nie
powodem do dyskryminowania,
- poznają destrukcyjne zjawisko BULLYINGU poprzez ukazanie im prawdziwych pobudek
sprawcy, które stoją za jego przemocowym zachowaniem, długofalowych skutków takiego
doświadczenia w życiu osoby prześladowanej, skutecznych sposobów radzenia sobie z
taką przemocą,
- tworzą wspólny kontrakt klasowy (zachowań nieakceptowalnych w klasie) z propozycjami
jego zapisów podawanych przez uczniów i deklaracją jego przestrzegania poprzez złożenie
na nim podpisów uczniów (co uświadamia im ich ogromną rolę w eliminowaniu zjawiska),
- wybierają 2 ambasadorów empatii w każdej klasie (dziewczynę i chłopca), którzy będą
osobami do których będzie można zgłosić wszelkie przejawy przemocy, której doświadcza
uczeń w klasie (to ważne by dzieci czuły się ważną częścią rozwiązania, a nie problemu),
zanim zgłoszą to wychowawcy.
Dzięki uczestnictwu w warsztatach odkrywania swoich mocnych stron i talentów - budowanie poczucia własnej wartości uczniowie:
- posiądą umiejętność identyfikacji swoich mocnych stron,
- zyskają motywację wewnętrzną do rozwoju swoich kompetencji - kiedy dziecko odkryje
swoje mocne strony nabiera większej pewności siebie i tym samym motywacji do
podejmowania działań by je rozwijać.
- wzmocnią samoocenę - kiedy dziecko wie, że jest dobre w danej dziedzinie, czuje się
lepiej ze sobą i nabiera większej pewności siebie, dzięki temu łatwiej mu podejmować
wyzwania.
- zyskają wiedzę dot. optymalnego wyboru kierunku dalszej ścieżki edukacyjnej - kiedy
dziecko odkryje swoje mocne strony, łatwiej mu będzie wybrać kierunek nauki, który będzie
dla niego odpowiedni, zgodny z jego predyspozycjami, w którym będzie mógł mocne strony rozwijać.
- rozwiną umiejętności społeczne - kiedy dziecko poznaje swoje mocne strony, może też
chętnie nawiązywać kontakty z rówieśnikami, którzy podzielają jego zainteresowania,
lubimy ludzi podobnych do nas.
- zrozumieją, że różnice między ludźmi w obszarze mocnych stron są wartością, a nie
powodem do dyskryminacji.
Dzięki uczestnictwu w warsztatach z mediacji rówieśniczej - kompetencje dla rozwiązywania konfliktów uczniowie:
- dowiedzą się jakie są najważniejsze cechy mediacji rówieśniczej: neutralność,
dobrowolność, bezstronność mediatora, poufność, samodzielność w podejmowaniu decyzji
- posiądą umiejętność prawidłowej i skutecznej komunikacji,
- nauczą się stosować komunikację opartą na Porozumieniu Bez Przemocy z
uwzględnieniem uczuć i potrzeb własnych i rozmówcy, w miejsce mowy nienawiści i
nietolerancji,
- nabędą umiejętności pokojowego rozwiązywania sporów z uwzględnieniem interesów wszystkich
stron konfliktu,
- nabędą umiejętności bezprzemocowego rozwiązywania konfliktów w drodze dialogu- zwiększenie
pewności siebie, asertywności.
Korzyści z mediacji
Z mediacji w szkole, zarówno rówieśniczych, jak i między dorosłymi, płynie wiele korzyści.
Wśród nich można wymienić:
-brak osądów i wymierzania sprawiedliwości a co za tym idzie – kar dla uczniów, nauczyciel
nie występuje w roli surowego sędziego,
-sprawiedliwość naprawczą – uczniowie dzięki rozwiązywaniu konfliktów między sobą uczą
się na swoich błędach, mogą spojrzeć na nie z innej perspektywy,
-zmniejszenie ilości agresji i przemocy zarówno werbalnej, jak i niewerbalnej wśród
Uczniów,
-naukę tolerancji, świadomość, że inni mogą mieć odmienne zdanie, poglądy i przekonania
-spokojne, krytyczne podejście do spraw prowadzących do konfliktu, hamowanie
negatywnych emocji już na poziomie dyskusji,
-poczucie dojrzałości i dorosłości w uczniach, gdy biorą udział w konstruktywnej dyskusji, a
nie lawinie wzajemnych oskarżeń i inwektyw.
Projekt jest realizacją zadania publicznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w obszarze nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, wychowania na lata 2023-2024 pn. „Małopolska! Postaw na edukację”.